Banyak ORI tapi kadang-kadang CIPLAK !
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo

Friday 24 June 2011

Bau Ketiak..!

 
      Masih ku ingat...sungguh seksa rasanya apabila 'terpaksa' mencium bau ketiak orang...'lansi' dan memualkan..! kawan baik lagi tu!!..nak tegur segan..wajahnya cantik..boleh tahan..tapi bau badan tu..betul-betul bikin jatuh saham..

    Aku dan dua org lagi kawan ku 'besorong-sorong' nak tegur..tapi memang kami tak sanggup..tak sampai hati..! Lepas mandi, memang 'fresh' duk dekat2 dia..sebab pakai talkum.. tapi lepas sahaja 2-3 jam, bau yang tidak menyenangkan tu..datang lagi..!!

    Kelenjar peluh yang kecil2 terdapat di seluruh badan kita dan banyak didapati di bahagian tapak tangan, tapak kaki, dahi dan ketiak.


   Ada dua jenis kelenjar peluh yang utama dalam badan iaitu;
                  a) Kelenjar peluh Ekrin
                  b) Kelenjar peluh Apokrin
   Kelenjar peluh Ekrin, merembeskan peluh yang lebih berair dan tidak berbau. Peluh tersebut itulah yang biasanya kita lap menggunakan sapu tangan atau tuala-tuala kecil. Peluh ini mudah tersejat atau kering.

   Berbeza pula halnya dengan peluh yang dirembeskan oleh kelenjar peluh Apokrin yang terdapat banyaknya di ketiak,bahagian pubic dan di kawasan berpigmen buah dada(areola).

   Pada mulanya, peluh yang dikeluarkan oleh kelenjar Apokrin ini tidaklah berbau, tetapi apabila ianya terpecah oleh folikel rambut dan oleh sel-sel kulit di ketiak, dan bertindakbalas dengan bakteria, ia akan menghasilkan satu bahan bau yang dalam sainsnya dipanggil 3-methyl-2-hexenoic...Inilah spesis bau yang tidak ingin ku hidu..! masam..langsi..Bikin Muntah..!


   Banyak petua2 yang ku baca tentang bagaimana menghilangkan bau peluh yang tidak menyenangkan itu..antaranya (kaedah tradisional)
   a) Daun sirih- lumatkan dan disapu pada ketiak.
   b) Daun Selasih/ kemangi
       (basil-org putih/Lompodos-Rungus/ Baing-Dusun)-dijadikan ulam
   c) Limau Purut- dibuat ulam & dilumur pada badan
   Kaedah moden pula- penggunaan deodorant


   Tidak kira secara tradisional atau moden yang anda gunakan..kenapa tidak ambil cara paling mudah,murah dan selamat?;

AGNESIA-Antiseptic Dusting Powder
    Andai sesiapa terbaca blog ini, dan rasa2 ketiak berbau..esok, dapatkan bedak Agnesia. Menurut si polan sumber yang sahih, pakai satu kali ja..3 hari ketiak masih lagi fresh. 




.................Habis.

No comments:

Post a Comment