Banyak ORI tapi kadang-kadang CIPLAK !
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo

Monday 12 December 2011

Gerhana Bulan-kepercayaan nenek moyang ( Tarob menelan Bulan )

    10 Disember '11, bermula jam 7.31 ptg sehingga 12.18 tengahmalam, rakyat Malaysia khususnya, sekali lagi berpeluang menyaksikan gerhana bulan penuh yang berlaku kali terakhir pada  bulan Jun 2011..

gambar kombinasi gerhana bulan
 
    Selama aku masih bernafas sehingga sekarang, sebanyak tiga kali aku melalui pengalaman disuruh oleh si nenek..malah orang dewasa di kawasan setempat ku, untuk mengetuk sebarang benda dengan kuat,( memalu gong terutamanya ), malah menjunjung bakul..merentangkan selimut di kawasan lapang ketika berlakunya gerhana bulan..

   Masa budak-budak dahulu, perkara ini merupakan satu keseronokan, kerana tidak pernah kami di izinkan untuk mengetuk..memukul atau memalu sesuatu benda pada waktu tengah malam..malah berpeluang pula untuk membawa selimut di luar rumah lalu mengusungnya seperti askar2 atau pak polisi yang sedang membawa bendera Malaysia semasa membuat perarakan..:D. Semua itu diizinkan, malah kami disuruh2 lagi..hihi..

   Kenapa agaknya perkara- perkara tersebut harus dilakukan ketika terjadinya gerhana bulan? Ianya bersangkut paut dengan kepercayaan nenek moyang yang masih berlanjutan dan masih menjadi amalan sehingga kini..

   Pada suatu ketika dahulu;

   Di syurga, tinggallah 'Kinorohingan' sekeluarga hidup dengan aman dan damai.
   Entah kenapa, pada suatu hari, anak 'Kinorohingan', si Tarob, menangis tidak berhenti-henti. Alkisah, habislah segala macam 'tazaa-aza' ( alat2 mainan ) di keluarkan oleh 'Kinorohingan', namun anaknya itu, masih menangis tidak berhenti-henti..tidak dapat diredakan..
  " Wahai anakku si Tarob..kenapakah engkau tidak berhenti menangis..? "

  " saya...saya bosan dengan 'tazaa-aza' di sini..saya mahukan 'tazaa-aza' yang dimiliki oleh 'riniba' (manusia)..hanya itu yang boleh membuatkan aku gembira dan tidak menangis lagi" 
    (Dan si Tarob menyambung tangisannya....)


   " Wahai anak kesayanganku, jika hal sedemikianlah yang boleh membuatkan engkau menghentikan tangisanmu, hanya satu perkara yang engkau harus lakukan agar keinginanmu itu ditunaikan.....engkau harus menelan bulan, maka dengan itu,riniba akan tahu..dan mereka akan membunyikan segala macam benda-benda yang ada di dunia... setiapkali bunyi kedengaran, engkau akan mendapat benda2 tersebut sebagai 'tazaa-aza' mu.."
   " Harus engkau ingat anakku..bahawa engkau harus membalas kebaikan 'riniba' menghasilkan bunyi-bunyian tersebut yang kelak akan menjadi tazaa-aza mu, dengan menunaikan segala apapun permintaan mereka..."


   Lalu si Tarob pun dengan perlahan-lahan menelan bulan...


   Dan dari cerita si nenek tersebut, tahulah aku, kenapa gong harus dipalu, tin-tin diketuk, sompoton dan seruling ditiup, dan segala macam benda-benda yang mengeluarkan bunyi dibunyikan..malah diiringi dengan doa-doa, mentera-mentera segala macam...itulah kononnya masa yang paling sesuai mereka mengutarakan segala keinginan mereka agar dapat dipenuhi...


  Lalu, setiapkali ada benda yang dibunyikan oleh 'riniba', benda2 tersebut sudah ada di depan si Tarob..menjadi miliknya sebagai 'tazaa-aza' yang dia inginkan...

  Itulah kepercayaan nenek moyang tentang Gerhana Bulan yang mereka katakan sebagai 'Tarob monolon Tulan' ( Tarob menelan Bulan )




....end.  
   
   

1 comment: